پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت

تاریخ: 15 مرداد 1397

تازه ترین آمار خدمات درمانی به زایران مدینه منوره

مسئول مرکز پزشکی مدینه منوره درباره تعداد مراجعات از ۲۷ تیرماه تاکنون گفت: تاکنون ۸ هزار و ۸۹۵ مراجعه کننده به درمانگاه‌های کشورمان در مدینه داشته ایم که خوشبختانه مشکل و بیماری خاصی نبوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت؛ علی ترکان درباره برنامه ریزی های انجام شده برای زایران مدینه منوره گفت: در طول حج سال 97 در مدینه منوره 4 مرکز درمانی در 4 هتل که محل تجمع بیشترین زائران ایرانی بود، مستقر شده است.
وی افزود: هتل های جلنار الطیبه، مکارم پلازا ، رویال مکارم و جلنار السلام 4 هتل شهر مدینه منوره است که مراکز درمانی ایران در آنجا برپا شده بود.

مسئول مرکز  پزشکی مدینه منوره تصریح کرد: در طول ایام حج ، سه درمانگاه شبانه روزی و یک درمانگاه 16 ساعته خدمت رسانی دارند؛ که خدمات ۱۶ ساعته در رویال مکارم برقرار است.
ترکان افزود: کل کادر پزشکی مدینه منوره  شامل 18 پزشک عمومی، داخلی، متخصص زنان، طب اورژانس، اعصاب و روان و تکنسین دارویی و پزشک اعزام (عمدتا عرب زبان)، جهت هماهنگی اعزام بیماران به بیمارستان های سعودی فعالیت دارند؛هچنین 6 پرستار خانم در این مراکز مشغول خدمت رسانی هستند.
وی توضیح داد: سرم تراپی، تزریقات ، بستری موقت برای زائران در این مراکز راه اندازی شده انجام می شود.
مسئول مرکز پزشکی مدینه منوره گفت:  4 دستگاه آمبولانس به همراه تکنسین دارویی جهت اعزام بیماران به بیمارستان تدارک دیده شده است و خوشبختانه مشکل خاصی وجود ندارد .
ترکان با بیان اینکه تیم پزشکی از چند روز قبل از حضور زائران در مدینه استقرار یافته است، گفت:
تاکنون خدمات خوب و مطلوبی به زایران ارایه شده است و مشکل و بیماری حادی وجود ندارد؛ غالب بیماران به دلیل دردهای عضلانی ، فشار خون، سرماخوردگی و ...مراجعه داشته اند.
وی درباره نحوه پذیرش زایران نیز اظهار کرد:در این مراکز بیمار ابتدا با ارائه کارت زائر و یا شماره ملی خود پذیرش و مشخصات وی بر روی سامانه درمانی زائران توسط پزشک معالج دریافت می شود. دراین سامانه سوابق پزشکی فرد در پرونده ای که قبل از سفر در ایران تشکیل داده ، ثبت شده است. 
مسئول مرکز پزشکی مدینه منوره افزود: در مرحله بعد ، بیمار توسط پزشک معاینه می شود و به دنبال آن برای دریافت نسخه به داروخانه مراجعه می کند. 
در صورتی که بیمار نیاز به بستری موقت داشته باشد، در همین محل بستری می شود و اگر نیاز به مراقبت های بیمارستانی داشته باشد، با هماهنگی با وزارت بهداشت عربستان ، بیمار جهت رسیدگی و درمان به بیمارستان های مدینه انتقال می یابد. 
ترکان درباره تعداد مراجعات از ۲۷ تیرماه تاکنون گفت: تاکنون ۸ هزار و ۸۹۵ مراجعه کننده به درمانگاه‌های کشورمان در مدینه داشته ایم که خوشبختانه مشکل و بیماری خاصی نبوده است.
وی افزود: از تعداد مراجعه کنندگان، حدود ۵۱ نفر به بیمارستان های سعودی اعزام شده اند که از این تعداد نیز فقط ۲ نفر همچنان بستری هستند و آمار ذکر شده مداوا شده اند.
مسئول مرکز پزشکی مدینه منوره تصریح کرد : خدمات پزشکی به زایران عزیز تا آخرین روز حضور آنها در مدینه منوره ادامه می یابد و امیدواریم شاهد صحت و سلامت زایران باشیم.

روتیتر: لحظه به لحظه با زایران حج تمتع ۹۷